Rineke van Daalen op
haar blog.
Aangezien
ik mij dit academisch jaar aan geheel niet-academische zaken wijd - ik ben
tijdelijk mijn eigen aannemer - heb ik dit blog wat laten versloffen. De
komende weken een update van de reacties van de afgelopen maanden, en, bij
wijze van afsluiting, een terugblik op de hele discussie.
Allereerst
een vrij recente reactie. Rineke van Daalen, een sociologe voorheen verbonden
aan de Universiteit van Amsterdam, schrijft op haar blog een 'late kritiek'.
Die komt er op neer dat ik mijn vraag en bronnenmateriaal geen recht doe door geen gebruik te maken van inzichten uit de sociale wetenschappen. Er was een tijd - haar studietijd, de jaren zeventig - schrijft ze, dat de geschiedenis en de sociale wetenschappen naar elkaar toe leken te groeien, en mijn boek toont aan hoe jammer het is dat die trend niet heeft doorgezet.
Die komt er op neer dat ik mijn vraag en bronnenmateriaal geen recht doe door geen gebruik te maken van inzichten uit de sociale wetenschappen. Er was een tijd - haar studietijd, de jaren zeventig - schrijft ze, dat de geschiedenis en de sociale wetenschappen naar elkaar toe leken te groeien, en mijn boek toont aan hoe jammer het is dat die trend niet heeft doorgezet.
Daar
zijn echter goede redenen voor. Ten eerste heeft de sociologie, psychologie of
antropologie naar mijn indruk weinig harde, gevalideerde kennis opgeleverd.
Over menig verschijnsel bestaan geheel verschillende theorieën. Theorie, prima,
maar welke theorie?
Van
Daalen geeft het antwoord: 'Verdringing, afweer, schaamte, cognitieve
dissonantie, selectieve perceptie – zulke sociaal-psychologische begrippen zijn
onmisbaar in een analyse van deze oorlogsdagboeken'. Allemaal concepten
dus die er van uit gaan dat mensen zich afsluiten voor onaangename of bedreigende
informatie. Als dat een wetmatigheid zou zijn, zou ik daar natuurlijk rekening
mee moeten houden.
Maar
het is geen wetmatigheid. Ongetwijfeld zijn er mensen die, om maar een voorbeeld te noemen, een terminale
diagnose verdringen en doen alsof er niets aan de hand is. Maar de meeste
mensen doen dat niet. Sommige kampoverlevenden verdrongen hun verleden.
Anderen hadden dat graag gedaan, maar konden het niet. Weer anderen praatten de
rest van hun leven nergens anders meer over. Sommige deskundigen, zoals Willem
Wagenaar, menen zelfs dat verdringing helemaal niet bestaat.
Van
Daalen zegt afkeurend dat ik 'afstand van de psychologie' neem door
verdringing een ‘glibberig en omstreden begrip’ te noemen, maar volgens mij
vinden vele psychologen dat ook. En dat maakt het toepassen van zo'n begrip
riskant. Van Daalen denkt dat je ermee 'de diepte' in gaat. Zou kunnen. Maar
het kan je ook op een dwaalspoor brengen.
Een
tweede reden dat vele historici, onder wie ik, huiverig staan
tegenover toepassing van sociaalwetenschappelijke theorie, is dat deze
vaak data vereist van een systematiek en nauwkeurigheid die met
vragenlijsten en experimenten misschien te verkrijgen zijn, maar met historisch
bronnenonderzoek niet. Ook dat probleem illustreert Van Daalen in haar
stuk. Ze oppert allerlei vragen die ik had moeten stellen en beantwoorden:
Hoe reageerden verschillende
categorieën mensen op de Bezetting en de Jodenvervolging? Hoe gedroegen ze
zich? Hoe keken ze naar hun eigen gedrag, wat dachten ze daarover, wat voelden
ze daarbij? Hoe verdedigden ze hun gedrag voor zichzelf en voor anderen? Welke
dilemma’s deden zich daarbij voor? Ik ben benieuwd naar de antwoorden, maar in
dit boek zijn die niet te vinden.
Ik
ben ook benieuwd naar de antwoorden, maar ik zou niet weten waar ik ze moest vinden. Hoe denkt Van Daalen er achter
te komen hoe mensen die reeds lang dood zijn hun eigen gedrag rechtvaardigden, en dat dan ook nog
uitgesplitst naar 'categorie'? Zelfs biografen die zich jaren, zo niet decennia
in een enkel persoon verdiepen kunnen dergelijk vragen vaak niet beantwoorden.
Wat
Van Daalen wil, lijkt me, is speculatie over schuldgevoel en verdringing.
Prima, maar presenteer dat niet als een 'open' houding, laat staan als de enige waarlijk
wetenschappelijke aanpak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten